====== HTML/XHTML/HTML5 banner készítési útmutató ====== Ebben az útmutatóban a megrendelők által gyakran "HTML5 bannerként" emlegetett (de nem feltétlenül minden esetben HTML5-ben megírt) HTML/XHTML bannerekkel szemben támasztott AdServer-specifikus követelményeket foglaltuk össze, hogy a bannerkészítők munkáját segítsük. Az útmutató jelentős részben tartalmaz olyan, HTML kódok AdServerbe történő feltöltéséhez szükséges információkat, amiket elsősorban a kód feltöltését végző személynek, jellemzően a kampánymenedzsernek fontos tudnia, ugyanakkor ha a bannerkészítő ezeket az információkat figyelembe veszi a banner fejlesztésekor, akkor nagyban megkönnyítheti a kampánymenedzser dolgát. Az útmutató feltételezi, hogy a készítendő hirdetés az Adverticum AdServer beépítési kódjával, a goAdverticum3 (a továbbiakban goa3-ként hivatkozunk rá) kóddal lesz kiszolgálva, illetve hogy a hirdetést kiszolgáló kód a goa3 kód dokumentációja szerint lett beillesztve a weboldalba, ahol a hirdetés megjelenik. :!: **Figyelem! A Swiffyvel konvertált, ill. Adobe Edge vagy Google Web Developerrel készült bannerek esetén az alábbi útmutatót kövessük: [[http://dev.adverticum.com/conversion:start]]** ===== Fogalmak ===== ==== HTML vagy Markup banner? Mit jelent, és mi a különbség az Adverticum AdServerében a két megoldás között? ==== A Markup banner nagyon hasonlít a normál HTML bannerhez, azzal a különbséggel, hogy az XHTML, XML sokkal kötöttebb formátumok, viszont felhasználói szempontból több lehetőséget biztosítanak. Technikailag lényeges különbség, hogy a Markup banner az oldal részeként jelenik meg, nem pedig iFrame-ben, mint a sima HTML banner. A Markup banner képes használni az oldal CSS-ét, illetve olyan extra funkciók válnak általa elérhetővé, mint a kinyíló és átúszó effektek, illetve egyéb látványos, vizuális megoldások. **Az XHTML, XML vagy HTML5 kódokat az AdServer ellenőrzi**, és jelzi, ha hibát talál. Az ellenőrzésre használt validátorokról bővebb információt itt olvashat: [[http://dev.adverticum.com/creatives:validatorok]] ===== easyHTML sablonhoz készülő kreatívokról ===== **Ennek használatát javasoljuk, és az erről szóló dokumentációnk itt érhető el: [[http://dev.adverticum.com/creatives:ehtml]]** Megoldásunk célja, hogy megkönnyítsük az egyre terjedő HTML alapú kreatívok kezelését a kampánymanagerek és a kreatívosok számára egyaránt. Ezt egy Markup sablon formájában alakítottuk ki, melyet mindneki számára díjmentesen elérhetővé teszünk. A kreatív elkészítése szempontjából sokkal egyszerűbb a folyamat, mert kreatívnak lényegesen kevesebb megkötésnek kell megfelelnie. Címszavakban a következő előnyökkel jár, szemben a HTML banner használatával: * Nem kell a banner szerkezetén változtatni, ha az a böngészőben már megfelelően működik, tehát nem kell kitörölni a ''
'' vagy '''' tagokat. * Nem lesz karakter enkódolási probléma, mely a ''HTML'' banner egy sajátosságából fakadt bizonyos esetekben. * Megoldott, és egyszerűsített a Display-ek vezérlése, különös tekintettel a Sidekick és Slider megjelenésekre. * Megoldott a nyitva indulás érzékelése, szemben a ''HTML'' bannerekkel. * Használhatóak relatív ''URL''-ek, ezeket nem kell lecserélni AdServer változókra. * A bannerhez tartozó változók és funkciók egy központi objektumból érhetőek el, nem AdServer változókkal. * Ezek mellett továbbra is van lehetőség rich media, ill. több landing-page-el rendelkező kreatívok futtatására. ---- ===== A HTML bannerekkel (HTML/XHTML/HTML5 kóddal) kapcsolatos megkötések ===== :!: **Csak a body tartalmát kell beilleszteni, minden mást a szerver generál. A head-et is tartalmazó bannereket nem lehet feltölteni az AdServerbe, a feltétlenül a head-be szánt dolgokat scripttel kell megoldani.** Gyakran előfordul, hogy egy HTML banner kódja relatív hivatkozást vagy hivatkozásokat tartalmaz külső fájlokra (általában képfájlokra vagy CSS-re). HTML banner készítésekor ügyelni kell rá, hogy a bannerhez tartozó fájlban (általában .css-ben) már ne legyenek további relatív hivatkozások fájlokra (általában képfájlokra). Inkább ezek a (kép)fájlok is legyenek kiemelve a HTML kódba. A bannert tehát úgy kell elkészíteni, hogy minden hivatkozás magában a HTML kódban legyen, ne a CSS-ben vagy a javascriptben. A külön .css fájl használata helyett ajánlott egyenesen a html kódba tenni a szükséges részeket:
Előfordulhat, hogy mindenképpen külön fájlként szeretnénk feltölteni az AdServerbe a CSS-t. Ekkor így hivatkozzunk rá (ebben a .css a fájlban azonban már nem szerepelhet kép elérési útja):
Képek használata pl. háttérképként így lehetséges:
Ha külön töltjük fel scriptünket, amiben használunk fájlhivatkozásokat, akkor szintén nem használhatunk relatív útvonalakat, mert azok a szerverre feltöltve megváltoznak. Ebben az esetben ki kell emelnünk azokat a részeket a scriptből amik ezeket a hivatkozásokat tartalmazzák, és be kell illeszteni a HTML kódba a szokásos tagek közé:
Azonban ezt megfontoltan kell használni, mert többnyire a teljes kód beillesztése esetén a HTML kód mérete így meghaladja majd a 60kB-os határt, az AdServer pedig nem enged ennél hosszabb kódot elmenteni. Így tartózkodnunk kell a komplett könyvtárak beillesztésétől, és csak a szükséges objektumokra, ill. funkciókra kell korlátoznunk ezt.
**A kampánymenedzsereknek szóló részletesebb leírást a relatív hivatkozást tartalmazó html banner felvételéről itt talál:
[[https://support.adverticum.net/index.php?/Sales/Knowledgebase/Article/View/74/2/relatv-hivatkozst-tartalmaz-html-banner-felvitele]]**
===== Kattintások kezelése =====
==== Kattintások kezelése egy link esetén ====
A felhasználót a cél oldalra vivő kattintások kezeléséhez szükség van egy kattintható felületre. Ez lehet egy tag, ahol a link helyére kell a ''[cthref]'' stringet illeszteni, amit kiszolgálás közben az AdServer ki fog cserélni a megfelelő URL-re, mely számol egy kattintást, majd átirányít a rendszerben megadott céloldalra.
Ez természetesen megoldható javascriptből is, ebben az esetben is a link helyére illesztendő a ''[cthref]'' kifejezés. Amennyiben URL encode-olt formában volna szükségünk a CT linkre, például ''GET'' paraméterben történő átadáshoz, használjuk a ''[cthref.e]'' kifejezést.
:!: **Mire kell odafigyelni, ha az elkészített banner Adverticum-Adverticum összefűzéssel fog megjelenni?**
Amennyiben '''' kódban a tagot használunk:
Az így módosul:
Van lehetőség egyenesen kiolvasni a CT linket javascriptből, amit így érünk el. Ezt aztán a banner scriptje felhasználhatja a kattintást kezelő gomb elkészítéséhez.
==== Kattintások kezelése több link esetén ====
:!: **Több link esetén ne használjuk a ''[cthref]''-et.**
A kódban a ''[cthref]'' helyére ''[url:xxxxxxx]'' kerül, ahol az ''xxxxxxx'' helyén az URL rendszerbeli ID-ja szerepel. A banner feltöltésekor a kampánymenedzser az "Új URL hozzáadása" gombra kattintva létrehozza a megfelelő URL-eket, majd az adminfelületen megjelenő URL listában a kívánt URL-re kattintva az adminfelület automatikusan beilleszti a ''[url:xxxxxxx]'' stringet a kód azon részére, ahol a kurzor áll. Emiatt javasolt a kampánymenedzserrel egyeztetett módon jelölni a kódban, hogy hol melyik URL-t kell ezen módon beillesztenie.
A bannerkészítő szempontjából több link esetén mindig a fentiek szerint kell eljárni, viszont a kampánymenedzser munkája szempontjából más esetnek minősül, hogy a különböző linkekre érkező kattintásokat egyben vagy külön kell mérni. Bővebb információ erről a kampánymenedzsereknek szóló dokumentációkban található.
==== Paraméterek átadása